Ormbunksrabatten

Igår på självaste 1 maj så krattades halva trädgården, Pelle krattade löv och jag eldade pinnar. Jag höll i säckarna och Pelle fyllde dem med löv. Vi grillade korv och firade vår egna lilla Valborg. Pelles föräldrar var förbi en stund. Det var ett väldigt varmt och vackert solskensväder! Verkligen underbart! Så nu är 800 kvm krattat och 840 kvm återstår…

 1. Lila Allium ‘Allium Giganteum’ (2012-05-02)

 

 

2. Mörkrosa Berglök ‘ Allium Ostrowskianum’ .. (2012-05-02) 3. Vit Tulpan ‘Tulipa Ice Wonder’.. (2012-05-02) och..

nr4. & 5.Trädgårdsnattviol ‘Hesperis Matronalis’ (2012-05-02)

Ja i ormbunksrabatten har Lila Allium ‘Giganteum’ har kommit upp 12-15 cm och Vita Tulpanen ‘Tulipa Ice Wonder’ kommit upp ca 10 cm och Mörkrosa Berglök ‘Allium Ostrowskianum’ har kommit upp ca 10 cm. Lite andra lilafärgade blomster har poppat upp också men dessa tog jag inget foto av. Trädgårdsnattviolen ‘Hesperis Matronalis’ har kommit upp, se bild ovan. Önskar att jag hade fler zinkskyltar till rabatterna men de jag har finns inte längre så jag har satt upp tillfälliga träpinnar med Dymotext på, de höll vintern. Om nån har tips om liknande zinkskyltar som på bilden eller vill sälja sina skyltar så hör av Er!

I Ormbunksrabatten har vi såklart gröna Ormbunkar, Lila Allium, Vit Stjärnflocka, Mörkrosa Berglök, Lila Trädgårdsnattviol och Lila Verbena Bonarensis. Den är i lite halvskugga/halvsol så dessa blommor brukar komma sent. Men dom passar så bra där i hörnan mot vår stenmur och mot superfina storstenar med grön mossa på.

 

 

6. Gul Daglilja… ‘Hemerocallis lilioasphodelus’ Suddigt foto, helt ur fokus för att jag inte ville ligga på marken och fota, men Ni förstår.. (2012-05-02) 7. Lila Trädgårdsviva (2012-05-02)

8. Lila Viol ‘Viola Tricolor’ (2012-05-02) 9. Purpurklätt ‘Lychnis Coronaria’ (2012-05-02)

Lite andra blomster som tittar upp är Gul Vårkrage, Jättedaggkåpa, Lila/gul Trädgårdsviva (den är före den Ljusgula Lundvivan iår), Löjtnantshjärta, Gul Daglilja, Fänrikshjärta och alla Liljor i liljerabatten är på gång. Våra fyra Lila Bondsyréner är i knopp. AstilbeMörkrosalila Purpurklätt ‘Lychnis Coronaria’, den Lila Syrénaklejan och den Mörklila Akleja ‘Christa Barlow’ är på uppgång. Med flera..

Tre myggbett har jag fått, dom kliar som tusan, det är svullet och rinner var… Usch usch, hatar mygg!

Foton: Copyright StudioMaya (Mina Egna Foton) Man får EJ använda mina foton utan mitt tillstånd.
Photos: Copyright StudioMaya (My Own Photos) My photos may NOT be used without my permission.
Kamera/Camera: Sony Ericsson Satio (2012-05-02)

Kommentera

