Vad heter busken?

Vi har en buske som vi undrar vad den heter… Kan det vara en Aronia?? För när jag Googlar tycker jag inte den ser ut som Aronia, då Aronia har bären i klasar (men vår buske har några enstaka bär här och där) och Aronia verkar ha (vita!) större blommor om sommaren än denna busken har. Bladen ser ut att vara tunnare på Aronia än vår buske har. Vad har vi för en buske hos oss? Nån som vet? Vi kan inte fråga tidigare husägare då dom inte längre finns med oss…

Foto: Copyright StudioMaya (Mitt Egna Foto) Man får EJ använda mina foton utan mitt tillstånd.
Photo: Copyright StudioMaya (My Own Photo) My photos may NOT be used without my permission.
Kamera/Camera: Nikon D5000 (2011-10-12) Fotot är klickbart större.

Busken är otroligt fin om hösten då den får sköna höstfärger. Jag var ut och fotade den förra veckan. Om sommaren är busken mörkgrön och har glansiga tjocka blad, då blommar det små små ljusrosa blommor som sedan på hösten blir svarta bär. Ätliga eller oätliga? Vi vet inte. Det är synd att jag inte fotat de små blommorna och hur den ser ut om sommaren. Nu börjar busken vara så stor och spretig så det vore bra att få veta namnet på den så att vi vet om och när man kan/ska beskära denna. Den är cirka 150 cm hög. Det vore roligt om den kunde beskäras och bli lite tätare och lite mer formad. Men beskär man den på hösten eller våren? Det är frågan…

4 svar so far »

  1. 1

    farfar0hebbe said,

    Hej Maya,,hoppas det fixar sig med resan,,om din buske,,det måste väl vara en Aronia i alla fall,,

    http://www.kungsbackatradgardsvanner.se/arkiv/tips/2005/2005_10_26_om_aronia_plus_recept.htm

    Du får kolla länken..Haé Kram.

    • 2

      Maya said,

      Hej Hebbe!

      Kul att Du hittade hit också! 😀

      Tack för länken. Jag är ändå väldigt osäker, bladen liknar inte Aronia då våran buske inte har taggiga kanter på bladen som Aronia har. Jag har Googlat och Googlat, hittade till slut en sida där även blommorna stämmer in på våran buske. Jag är lite lur på att det kan vara en Oxbärsbuske och det vore stor skillnad för om jag gör marmelad på bären så blir vi sjuka, vore det Aronia skulle det vara okej.

      Denna länk visade blad, blommor och bär som liknar våran buske: http://www.luontoportti.com/suomi/images/8596.jpg

      Tack ändå och välkommen tillbaka 🙂
      Kram!

      • 3

        Hebbe said,

        Aj då,,det var väl osis,,då kan du inte plocka bären,,men tukta buskaen kan du göra,dp oxbär är ganska tålig..Haé Kram.

  2. 4

    […] mer säker på att vår efterlysning av buskens namn som vi trott varit en Aronia i själva verket är en Oxbär (Cotoneaster scandinavicus). Detta […]


Comment RSS · TrackBack URI

Kommentera

