Hängväxt

Jag köpte denna växt till vår jättestora höga fyrkantiga kruka på framsidan som jag planterade tillsammans med röda Bellis Perennis och en mörkröd Snokört (se bild nedan) men jag har tydligen missat namnet på denna. Är det någon som vet vad denna hängväxt heter? Och isåfall, är den en perenn? Har för mej att den skulle vara perenn. (Fotona är klickbara större)

 

Foton: Copyright StudioMaya (Mina Egna Foton) Man får EJ använda mina foton utan mitt tillstånd.
Photos: Copyright StudioMaya (My Own Photos) My photos may NOT be used without my permission.
Camera: Sony DSC W-50 2011-08-28

Hängväxten verkar också vara en marktäckare då den krupit runt i krukan och ”fastnat” med nya rötter i jorden runt alla Bellis och runt Snokörten. Vi har bara kvällssol där men alla blommorna trivs bra och mår gott. Det var en fin kombination i färgval om än det blev slumpvis valt. Snokörten har blommat flera gånger isommar och har nu också fått förgreningar med nya knoppar.

 

Foto/Photo: Alltomträdgård.se

Snokört – ‘Echicum Russicum’ (Perenn som vi ska gräva ned i rabatt senare. Likaså Bellisen.)

(Tidsinställt inlägg)

3 svar so far »

  1. 1

    Ingegerd said,

    Det kan nog vara en sorts murgröna och dom är perenna och klarar vintrar i södra Sverige.

  2. 2

    Maya said,

    Hej och välkommen hit! Kul att Du vågar kommentera, det är det inte alla som gör 🙂

    Jag har googlat på Murgröna (och ‘Hedera Helix’) men hittar ingen som ser ut som denna växt. Den här är luden på bladen och färgen går åt silvergrönt (som Silverek). Bladen är rundade och liknar nästan en strut, de största bladen är max som en enkrona stor och de små är pyttesmå. Jag får hoppas att någon kan svara eller söka vidare. Men tack så mycket för Ditt förslag.

    Ha en fin helg!
    // Maya

  3. 3

    Tuija said,

    Hej,
    Råkade komma in på din sida och såg att du frågade efter namnet på den silvriga växten. Njurvindan, Silver fall Dichondra micrantha är en ettårig växt som kan klara av att övervintra i ett garage.

    Mvh Tuija, Tuijas Växter


Comment RSS · TrackBack URI

Kommentera

