Chokladblomma!

I vår och försommar köpte vi mestadels perenner till våra krukor så att vi senare skulle kunna bevara dem i t.ex. rabatter och få njuta av dem fler säsonger. Chokladblomman var en av de sorterna. Jag köpte två för 98 kronor styck. Iförrgår (söndag 28/8) planterade vi Chokladblomman i Veboarabatten (alltså rabatten vid Vebodans solsida). Förhoppningen är att få tag på täckbark så vi kan skydda dem lite extra från vinterns kyla. Men först ska jag lägga lite markduk runtom.

Foton: Copyright StudioMaya (Mina Egna Foton) Man får EJ använda mina foton utan mitt tillstånd.
Photos: Copyright StudioMaya (My Own Photos) My photos may NOT be used without my permission.
Camera: Sony DSC W-50 2011-08-27

Så! Tack Pelle ♥ för alla lyft och grävningar som jag inte får göra men som Du så gulligt hjälper till med!

  Foto/Photo: JohnGlover.Co.Uk

‘Cosmos Atrosanguineus Chocamocha’  Chokladblomma.

Denna planta kommer från Mexicos pinjeskogar och har mycket mörkröda blommor. Blomningen börjar i maj och fortsätter tills frosten kommer. Under sommaren kan den ge upphov till 100 tals blommor under säsongen. Chokladblomman är fungerar både till urnor och plantering direkt i en rabatt, där den samspelar fint med andra växter. Växten är överhängande och graciös, då blommor närmast står som ett flor omkring plantan som ”svävande” blommor. Chokladblomman har sitt namn dels på grund av sin varma mörka färg och dels för dess doft otvivelaktigt doftar av kakao. Doftens intensitet varierar under dygnets timmar.

Kommentera

